Три страсти - прости и непреодолими

Това е изповедта на английския математик, логик и философ Бъртранд Ръсел "За какво живях". Красива е! Затова я споделям. :)

Три страсти - прости и непреодолими - ме владяха през целия ми живот: жаждата за любов, страстта към познанието и състраданието към хората. Като пориви на вятъра, тези страсти ме отправяха към неведоми брегове, носеха ме напред-назад по ревящия океан на несгодите и едва не ме удавиха напълно ... Търсех любов, защото тя потапя в екстаз и, заклевам се, понякога съм бил готов да дам целия си живот за броени минути от това щастие. Исках да обичам, защото повече от всичко се страхувам от самотата, когато все едно стоиш на самия край на битието и със замиращо сърце се вглеждаш в нямата пропаст. Аз жадувах любов, защото виждах в любовния съюз като в магическо огледало прообраза на онова блаженство, което единствено в сънищата са срещали поетите и мъчениците. За това мечтах и, даже да изглежда като незаслужена награда, това намерих.
Със същата неукротима страст се стремях към знания. Исках да разбера душите на хората. Исках да разбера защо светят звездите. И още се опитвах да разбера в какво е тайната на питагорейската власт на числата над всичко, което тече и се променя. Отчасти преуспях и в това.
Любовта и науката, доколкото са достижими, ме издигаха нагоре, към небесата. А жалостта към хората ме връщаше на земята. Стоновете на бедняците отекваха като ехо в сърцето ми. Деца, които няма кой да нахрани, роби под гнета на поробители, останали без надежда старци, чиито деца само мислят как да ги отритнат, с други думи - целият необятен свят на нищетата, самотата и страданията - каква насмешка над всичко, което наричаме човешко достойнство! Старах се, както можех, да обезоръжа злото, но не умея ...
Всичкото това и беше моят живот. Поразмислих и стигнах до извода, че той си струваше да бъде изживян. И ако ми предложат да го започна отначало, пак бих го изживял така.

Б. Ръсел

При копиране на материали от блога, посочвайте източник! А ако публикацията ви е харесала, бъдете любезни да ползвате бутоните за гласуване! Благодаря!

Публикувано от

0 Response to "Три страсти - прости и непреодолими"

Публикуване на коментар